• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 26 1231121 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 252
    1. #1
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      مورد تشکر: 3,528 در 811 پست
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.

      تفسیر سوره مبارکه احزاب (مدیر بحث : اذان )




      با سلام وعرض ادب واحترام خدمت همه علاقه مندان به قرآن
      در این تاپیک قرار است بحث تفسیر سوره احزاب با مدیریت کاربربزرگوارمان احسان زمانی
      راه اندازی شود .از همه دوستان خواهشمندم این بحث قرآنی را دنبال کنند .

      قرار است مدیر محترم بحث از آیه 1 سوره مبارکه احزاب شروع کنند وهر دفعه آیه ای را بیاورند ودر ذیل آیه سوالی را مطرح کنند تا سایر کاربران بتوانند دربحث تفسیری شرکت کنند .

      انشاءالله مباحث کاربردی وساده وهمه فهم ارائه شود .هدف آشنایی با محتوای سوره مبارکه می باشد.امیدوارم با این طرح توانسته باشیم قدمی در راه رفع مهجوریت قرآن برداریم.
      بنده از جناباحسان زمانی
      به خاطر پذیرش مدیریت این بحث کمال تشکر را دارم واز ایشان عاجزانه می خواهم این بحث را با جدیت تمام اداره کنند.واگر قوانینی را مطلبی برای اداره بحث دارند درپست اول مطرح کنند تا دوستان عزیز با امادگی وارد این بحث شوند
      باتشکر از استقبال دوستان از این طرح قرآنی
      التماس دعا-عسکری(مدیر انجمن علوم قرآن)
      ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۴/۱۰ در ساعت 11:10 دلیل: تغییر نام مدیر بحث

    2.  

    3. #2
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 211 تشکر : 184
      مورد تشکر: 345 در 140 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      احسان زمانی آنلاین نیست.



      به نام حق

      سلام خدمت تمام دوستان و یا بهتر بگم اساتید محترم سایت.امیدوارم در پناه خالق بی همتا زندگی مالامال قرآنی داشته باشید.
      در راستای طرح تفسیر سور قرآن با مدیریت اعضا که بوسیله استاد بزرگوار حاج آقا عسکری بنا نهاده شده،قرعه خوشبختی به نام این حقیر افتاد تا در خدمت شما بزرگواران تفسیر سوره مبارکه احزاب را آغاز کنیم.
      مطمئناً این طرح یکی از تاثیر گذار ترین موضوعاتی است که در سایتهای قرآنی انجام گرفته است.
      امیدوارم به همت همه در این تاپیک نگاهی بهتر و عمیق تر به سوره مبارکه احزاب داشته باشیم.

      دوستان عزیز بنده چندی بیش نیست که در سایت کانون خدمت شما هستم و هر روز که به سایت مراجعه می کنم نکاتی آموزنده از مطالب شما دستگیرم میشه.مخلص کلام کوچیک همتون هستم اما چه کنم که حاجی این مسئولیت سنگین رو به من داده.به همین خاطر و با اجازه شما اساتید محترم نکاتی در مورد این تاپیک بیان کنم تا به هدف اصلی تاسیس این تاپیک که همانا شناخت بهتر سوره احزاب می باشد،نائل شویم.

      دوستان گرامی همانگونه که در تاپیکهای دیگر دیده اید به علت وجود افکار و عقاید مختلف در سایت هر آن احتمال بوجود آمدن اختلاف فکری بین اعضاء هست.بارها دیده ایم یک تاپیک با موضوعی خاص بر اثر همین عوامل طبیعی از خط خود خارج شده و به سمتی دیگر رفته است.پس بهتر است ابتدا اهداف و خط حرکتی این تاپیک را مشخص کنیم.

      هدف ما تفسیر آیات و یا بهتر بگویم تفسیر حداکثر آیات این سوره عزیز هست.با اجازه شما اساتید بنده حقیر در ابتدای امر مقدمه ای در رابطه با سوره بیان می کنم و تفسیر را شروع می کنیم.اما خواهش می کنم آیه یه آیه پیش رویم.به فرض تا وقتی که تفسیر آیه 5 باز هست به آیات بعد از آن رجوع نکنیم.البته مطمئناً من آیات مرتبط با هم را یکجا نقل می کنم تا نیازی احساس نشود.و قطعاً در تفسیر آیات به آیه های قبل نیز رجوع خواهیم کرد.

      بدینگونه پیش می رویم که آیه ای همراه با معنی آن گفته می شود و اساتید من تفاسیر خودشان را بیان می کنند.
      بعد نوبت به طرح سوالات و جوابگویی به آنها می رسد.تا جایی که احساس شود می توان به آیه یا آیات بعدی رفت.

      پس خواهشاً اولاً اگر ایرادی در کار هم دیدیم در محیطی دوستانه بر طرف کنیم و یکدیگر را با دلایل و مستندات قانع کنیم و یادمان باشد خداوند و قرآن کریم ناظر ما خواهند بود.

      توضیح:استفاده از هر نوع تفسیری در این تاپیک آزاد هست و اگر منبع هم ذکر شود چه بهتر.

      اگر پیشنهادی نیست شروع کار را که همان مقدمه ای بر تفسیر سوره مبارکه احزاب هست،ساعت 12 امشب قرار می دهم.

      بسم الله
      ویرایش توسط احسان زمانی : ۱۳۸۷/۰۸/۱۶ در ساعت 23:33
      اللهم عجل لولیک الفرج
      درود خداوند بر رهبر فرزانه انقلاب
      درود خداوند بر فرمانده شجاع حزب الله

      لعنت خداوند بر حکام جنایتکار عرب
      لعنت خداوند بر اسرائیل و حامیانش

    4. #3
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      مورد تشکر: 3,528 در 811 پست
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.



      احسان جان ....شروع بسیار عالمانه ای داشتی ....امیدوارم تا آخر همینطور پیش بری ....یا علی ...موفق باشی
      مولایم علی فرموند:
      يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
      هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
      چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

    5. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 211 تشکر : 184
      مورد تشکر: 345 در 140 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      احسان زمانی آنلاین نیست.

      آغاز تفسیر سوره مبارکه احزاب




      بسم الله الرحمن الرحیم

      خدایا گواهی می دهم این کتاب از طرف تو بر رسول بزرگوارت نازل گشته و بر زبان او جاری شده.
      خداوندا نظر من را به کتاب خود عبادتم قرار ده و قرائتم را متفکرانه گردان.
      همانا تو رئوف و مهربانی

      با سلام مجدد خدمت بزرگواران گرامی
      الوعده وفا.
      با یاد و نام الله و با کمک و یاری جستن از او و همکاری شما خردمندان تفسیر سوره مبارکه احزاب را آغاز می کنیم.باشد که قرآن راهگشای ما در زندگانیمان گردد.

      سوره احزاب:

      اين سوره در مدينه نازل شده و داراى 73 آيه است

      نامگذارى و فضيلت سوره احزاب
      اين سوره به اتفاق دانشمندان اسلام در مدينهنازل شده ، و چنانكه گفتيم مجموع آيات آن 73 آيه است ، و از آنجا كه بخش مهمى از اينسوره به ماجراى جنگ احزاب مى پردازد اين نام براى آن انتخاب شده است .
      در فضيلت اين سوره همين بس كه در حديثى از پيامبر گرامى اسلام (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) مى خوانيم : من قرء سورة الاحزاب و علمها اهله ... اعطى الامان من عذاب القبر: كسى كه سوره احزاب را تلاوت كند و به خانواده خود تعليم دهد از عذاب قبر در امانخواهد بود
      و از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده : من كان كثير القرائة لسورة الاحزاب كان يوم القيامة فى جوار محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) و آله و ازواجه : (كسى كه سورهاحزاب را بسيار تلاوت كند در قيامت در جوار پيامبر و خاندان او خواهد بود.


      محتواى سوره احزاب
      اين سوره يكى از پربارترين سوره هاى قرآن مجيد است ، ومسائل متنوع و بسيار مهمى را در زمينه اصول و فروع اسلام تعقيب مى كند.
      بحثهائى را كه در اين سوره آمده است مى توان به هفت بخش تقسيم كرد:
      بخش اول - سرآغاز سوره است كه پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را بهاطاعت خداوند و ترك تبعيت از كافران و پيشنهادهاى منافقان دعوت مى كند، و به او اطمينانمى دهد كه در برابر كارشكنيهاى آنها از وى حمايت خواهد فرمود.
      بخش دوم - به پاره اى از خرافات زمان جاهليت مانند مساله"ظها"كه آن را وسيله طلاقو جدائى زن و مرد از هم مى دانستند، و همچنين مساله پسرخواندگى اشاره كرده وقلم بطلان بر آنها مى كشد، و پيوندهاى خويشاوندى را در پيوندهاى واقعى و طبيعىمنحصر مى سازد.
      بخش سوم - كه مهمترين بخش اين سوره است مربوط به جنگ احزاب و حوادث تكان دهنده آن، و پيروزى اعجاز آميز مسلمين بر كفار، و كارشكنيها و بهانه جوئيهاى گوناگون منافقانو پيمانشكنى آنان مى باشد، و در اين زمينه دستورهاى جامع و جالبى بيان شده است
      بخش چهارم - مربوط به همسران پيامبر است كه بايد در همه چيز الگو و اسوه براىزنان مسلمان باشند، و در اين زمينه دستورات مهمى به آنها مى دهد.
      بخش پنجم - به داستان زينبدختر جحشكه روزى همسر پسر خوانده پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلّم (زيد)بود و از او جدا شد و به فرمان خدا با پيامبر(صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ازدواج كرد و دستاويزى براى منافقان گشت قرآن در اينزمينه پاسخ كافى به بهانه جويان مى دهد.

      بخش ششم - از مساله حجاب سخن مى گويد كه با بخشهاى گذشته نيز رابطه نزديكدارد و همه زنان با ايمان را به رعايت اين دستور اسلامى توصيه مى كند.
      بخش هفتم - كه آخرين بخش را تشكيل مى دهد، اشاره اى به مساله مهم معاددارد، و راهنجات در آن عرصه عظيم و همچنين مساله امانت دارى بزرگ انسان يعنى مساله تعهد و تعهدو تكليف و مسئوليت او را شرح مى دهد.


      تفسیر نمونه

      دوستان گرامی مطالب ذکر شده را می توان به نوعی معرفی سوره احزاب دانست که آیت الله مکارم در تفسیر نمونه بیان کرده اند.
      آنچه که مشخص است
      ما در این سوره صرفاً در مورد جنگ احزاب سخن نخواهیم گفت و با رهنمودهایی اجتماعی و خانوادگی روبرو هستیم که به نوبت و تفضیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.
      ویرایش توسط احسان زمانی : ۱۳۸۷/۰۸/۱۷ در ساعت 01:11
      اللهم عجل لولیک الفرج
      درود خداوند بر رهبر فرزانه انقلاب
      درود خداوند بر فرمانده شجاع حزب الله

      لعنت خداوند بر حکام جنایتکار عرب
      لعنت خداوند بر اسرائیل و حامیانش

    6. #5
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 211 تشکر : 184
      مورد تشکر: 345 در 140 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      احسان زمانی آنلاین نیست.



      آيه 1 - 3
      آيه و ترجمه
      بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
      يَأَيهَا النَّبىُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِع الْكَفِرِينَ وَ الْمُنَفِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً(1)
      وَ اتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْك مِن رَّبِّك إِنَّ اللَّهَ كانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً(2)
      وَ تَوَكلْ عَلى اللَّهِ وَ كفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً(3)

      ترجمه:

      بنام خداوند بخشنده بخشايشگر
      1 - اى پيامبر تقوى الهى پيشه كن و از كافران و منافقان اطاعت منما، خداوند عالم و حكيم است .
      2 - و از آنچه از سوى پروردگارت به تو وحى مى شود پيروى نما كه خداوند به آنچه انجام مى دهيد آگاه است .
      3 - و توكل بر خدا كن ، و همين بس كه خدا حافظ و مدافع انسان باشد


      شان نزول:
      2 - و از آنچه از سوى پروردگارت به تو وحى مى شود پيروى نما كه خداوند به آنچه انجام مى دهيد آگاه است . 3 - و توكل بر خدا كن ، و همين بس كه خدا حافظ و مدافع انسان باشد 1 - اى پيامبر تقوى الهى پيشه كن و از كافران و منافقان اطاعت منما، خداوند عالم و حكيم است . مفسران در اينجا شان نزولهاى مختلفى نقل كرده اند كه تقريبا همه يك موضوع را تعقيب مى كند.
      از جمله اينكه گفته اند اين آيات در مورد ((ابوسفيان )) و بعضى ديگر از سران كفر و شرك نازل شد كه بعد از جنگ ((احد)) از ((پيامبر اسلام )) (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) امان گرفتند و وارد مدينه شدند، و به اتفاق عبد الله بن ابى و بعضى ديگر از دوستانشان خدمت رسولخدا (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمدند و عرض كردند: ((اى محمد! بيا و از بدگوئى به خدايان ما - بتهاى لات و عزى و منات - صرف نظر كن ، و بگو آنها براى پرستش كنندگانشان شفاعت مى كنند تا ما هم از تو دست بر داريم ، و هر چه مى خواهى در باره خدايت توصيف كن آزاد هستى )).
      اين پيشنهاد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را ناراحت كرد، عمر برخاست و گفت : اجازه ده تا آنها را از دم شمشير بگذرانم ! پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) فرمود: ((من به آنها امان دادم چنين چيزى ممكن نيست )) اما دستور داد آنها را از مدينه بيرون كنند، آيات فوق نازل شد و به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) دستور داد كه به اين گونه پيشنهادها اعتنا نكند.

      تفسیر:
      تنها از وحى الهى پيروى كن
      از خطرناكترين پرتگاههائى كه بر سر راه رهبران بزرگ قرار دارد مساله پيشنهادهاى سازشكارانه اى است كه از ناحيه مخالفان مطرح مى گردد، و در اينجا است كه خطوط انحرافى بر سر راه رهبران ايجاد مى شود و سعى دارد آنها را از مسير اصلى بيرون برد، و اين آزمون بزرگى براى آنها است .
      مشركان ((مكه )) و منافقان ((مدينه )) بارها كوشيدند كه با طرح پيشنهادهاى سازشكارانه پيامبر گرامى اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را از خط توحيد منحرف سازند، از جمله همان بود كه در شان نزول فوق خوانديم .
      اما نخستين آيات سوره احزاب نازل شد و به توطئه آنها پايان داد و پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را به ادامه روش قاطعانه اش در خط توحيد بدون كمترين سازش دعوت نمود.
      اين آيات مجموعا چهار دستور مهم به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مى دهد:
      دستور اول در زمينه تقوى و پرهيزكارى است كه زمينه ساز هر برنامه ديگرى مى باشد مى فرمايد: ((اى پيامبر تقواى الهى پيشه كن )) (يا ايها النبى اتق الله )
      حقيقت ((تقوى )) همان احساس مسئوليت درونى است و تا اين احساس ‍ مسئوليت نباشد انسان به دنبال هيچ برنامه سازنده اى حركت نمى كند.
      تقوى انگيزه هدايت ، و بهره گيرى از آيات الهى است ، چنانكه در آيه دوم سوره بقره مى خوانيم ((هدى للمتقين )) ((اين قرآن مايه هدايت پرهيزكاران است )).
      درست است كه مرحله نهائى تقوى بعد از ايمان و عمل به دستورات خدا حاصل مى شود ولى مرحله ابتدائى آن قبل از همه اين مسائل قرار داد. چرا كه انسان اگر احساس مسئوليتى در خود نكند به دنبال تحقيق از دعوت پيامبران نمى رود، و نه گوش به سخنان آنها فرا مى دهد، حتى مساله ((دفع ضرر محتمل )) را كه علماى كلام و عقائد آن را پايه تلاش براى معرفة الله ذكر كرده اند در حقيقت شاخه اى از تقوى است .
      دستور دوم نفى اطاعت كافران و منافقان است ، مى فرمايد: ((از كافران و منافقان اطاعت مكن ))! (و لا تطع الكافرين و المنافقين ).
      و در پايان اين آيه براى تاكيد اين موضوع مى گويد: ((خداوند عالم
      و حكيم است )) (ان الله كان عليما حكيما).
      اگر فرمان ترك پيروى آنها را به تو مى دهد روى علم و حكمت بى پايان او است ، زيرا مى داند در اين تبعيت و سازشكارى چه مصائب دردناك و مفاسد بى شمارى نهفته است .
      به هر حال ، بعد از تقوا و احساس مسؤ ليت ، نخستين وظيفه شستشوى صفحه دل از اغيار و ريشه كن نمودن خارهاى مزاحم از اين سرزمين است .
      در سومين دستور مساله بذر افشانى توحيد و تبعيت از وحى الهى را مطرح مى كند مى گويد: ((از آنچه از طرف پروردگارت به تو وحى مى شود پيروى كن )) (و اتبع ما يوحى اليك من ربك ).
      و مراقب باش و بدان كه ((خداوند به آنچه انجام مى دهيد آگاه است )) (ان الله كان بما تعملون خبيرا).
      بنابر اين نخست بايد ديو را از درون جان بيرون راند تا فرشته در آيد.
      خارها را بر چيد تا بذر گلها برويد.
      بايد طاغوتزدائى كرد تا حكومت الله و نظام الهى جانشين آن گردد.
      و از آنجا كه در ادامه اين راه مشكلات فراوان است و تهديد و توطئه و كار شكنى بسيار زياد، چهارمين دستور را به اين صورت صادر مى كند: ((بر خدا توكل كن و از توطئه هاشان نترس ))! (و توكل على الله ).
      ((و همين بس كه خداوند ولى و حافظ و مدافع انسان باشد)) (و كفى بالله وكيلا).
      اگر هزار دشمن قصد هلاكت تو را دارند، چون من دوست و ياور تواءم از دشمنان باكى نداشته باش .
      اللهم عجل لولیک الفرج
      درود خداوند بر رهبر فرزانه انقلاب
      درود خداوند بر فرمانده شجاع حزب الله

      لعنت خداوند بر حکام جنایتکار عرب
      لعنت خداوند بر اسرائیل و حامیانش

    7. #6
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 211 تشکر : 184
      مورد تشکر: 345 در 140 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      احسان زمانی آنلاین نیست.



      گر چه مخاطب در اين آيات شخص پيامبر است ، ولى پيدا است كه دستورى است براى همه مؤ منان ، و همه مسلمانان جهان ، نسخه اى است نجاتبخش و معجونى است حيات آفرين براى هر عصر و هر زمان .
      بعضى از مفسران گفته اند خطاب ((يا ايها)) مخصوص مواردى است كه هدف جلب توجه عموم به مطلب است ، هر چند مخاطب يك نفر باشد بخلاف خطاب به ((يا)) كه معمولا در مواردى گفته مى شود كه منظور شخص مخاطب است .
      و چون در آيات مورد بحث خطاب با ((يا ايها)) شروع شده عموميت هدف اين آيات را تاكيد مى كند.
      شاهد ديگر براى تعميم اين است كه جمله ((ان الله كان بما تعملون خبيرا)) به صورت جمع آمده ، مى گويد: ((خدا به اعمال همه شما آگاه است ، و اگر تنها پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مخاطب بود ميبايست گفته شود خدا به عمل تو آگاه است )) (دقت كنيد).
      ناگفته پيدا است ، مفهوم اين دستورات به پيامبر اين نيست كه او در مساله تقوا و ترك اطاعت كافران و منافقان كوتاهى داشته ، بلكه اين بيانات از يكسو جنبه تاكيد در مورد وظائف پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) دارد، و از سوى ديگر درسى است براى همه مؤ منان .
      اللهم عجل لولیک الفرج
      درود خداوند بر رهبر فرزانه انقلاب
      درود خداوند بر فرمانده شجاع حزب الله

      لعنت خداوند بر حکام جنایتکار عرب
      لعنت خداوند بر اسرائیل و حامیانش

    8. تشكرها 3 : hadimha, rezanasr, مرتضی کمیل
    9. #7
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 211 تشکر : 184
      مورد تشکر: 345 در 140 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      احسان زمانی آنلاین نیست.



      اما سوالات:
      سوال اول را خودم می پرسم:

      خداوند در آیه اول رسولش را از اطاعت از مشرکان نهی کرده اند.آیا در صورت نازل نشدن این آیه حضرت محمد مصطفی(ص) از مشرکان اطاعت می کرد و حرفشان را قبول می کرد؟
      اللهم عجل لولیک الفرج
      درود خداوند بر رهبر فرزانه انقلاب
      درود خداوند بر فرمانده شجاع حزب الله

      لعنت خداوند بر حکام جنایتکار عرب
      لعنت خداوند بر اسرائیل و حامیانش

    10. تشكرها 2 : hadimha, مرتضی کمیل
    11. #8
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      مورد تشکر: 3,528 در 811 پست
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط احسان زمانی نمایش پست
      اما سوالات:
      سوال اول را خودم می پرسم:

      خداوند در آیه اول رسولش را از اطاعت از مشرکان نهی کرده اند.آیا در صورت نازل نشدن این آیه حضرت محمد مصطفی(ص) از مشرکان اطاعت می کرد و حرفشان را قبول می کرد؟
      با سلام وتشکر از شما ....
      با اجازه من اول حواب می دم انشاءالله دوستان دیگر هم نظر می دهند
      .

      آنچه از خطابات الهی درقرآن برمی آید این است که گاهی خداوند به پیامبرش رو ومطلبی را هشدارمیدهد ولی این رو کردن برای این است که دیگران حساب کار دستشان آید.مانند ضرب المثل مشهور که:به در می گم دیوارتوبشنو...
      دراین ایه هم همین طوراست.یعنی گر چه مخاطب در اين آيات شخص پيامبر است، ولى پيدا است كه دستورى است براى همه مؤمنان، و همه مسلمانان جهان، نسخه‏اى است نجاتبخش و معجونى است حيات آفرين براى هر عصر و هر زمان.بعضى از مفسران گفته‏اند خطاب" يا ايها" مخصوص مواردى است كه هدف جلب توجه عموم به مطلب است، هر چند مخاطب يك نفر باشد بخلاف خطاب به" يا" كه معمولا در مواردى گفته مى‏شود كه منظور شخص مخاطب است
      و چون در آيات مورد بحث خطاب با" يا ايها" شروع شده عموميت هدف اين آيات را تاكيد مى‏كند.
      در نتیجه خطاب اصلی این آیه مردم هستند که احتمال به خطا رفتن برای آنهامی رود نه پیامبر که دارای مقام عصمت است واصلا از مشرکین پیروی نمیکند.
      موفق باشید
      مولایم علی فرموند:
      يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
      هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
      چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

    12. #9
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۷
      نوشته : 1,758 تشکر : 9,106
      مورد تشکر: 3,446 در 1,310 پست
      حضور : 3 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      طیب آنلاین نیست.



      سلام دوستان

      بسیار کار زیبایی را شروع کردید.

      یک نکته را هم من دوست دارم که به این نکته زیبای شما اظافه کنم. البته اگر اشتباه هست لطفا نقدش کنید.

      این هست که عصمت انبیا و ایمه به معنی این نیست که آنها توانایی گناه کردن ندارند بلکه روحشون اینقدر پاک شده که دیگه حتی نمیتونن تصور گناه را بکنن. تا جایی که حاظر زندان برند و گناه نکنن.

      و این منحصر به انبیا نیست بسیاری از افراد مومن در همین عصر خودمون به عصمت و پاکی روح میرسند...



      یک جمله بسیار زیبا از آیت الله جوادی آملی شنیدم که میفرمودند (مضمون) که اگر اینها معصوم هستند بعلت همین مواظبتهای شدید از نفسشون هست.

      http://erfan.ir/farsi/qa/news.php?id=1610

      طیب
      ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۸/۱۷ در ساعت 02:30
      هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


      سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


      أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



    13. #10
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 2,966 تشکر : 5,695
      مورد تشکر: 6,599 در 2,294 پست
      حضور : 16 روز 7 ساعت 45 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 611 وبلاگ : 0
      فریاد : بر لب جوی بشین و گذر عمر ببین
      MaghzMotafaker
      Moamma آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط askari110 نمایش پست
      با سلام وتشکر از شما ....

      با اجازه من اول حواب می دم انشاءالله دوستان دیگر هم نظر می دهند.
      آنچه از خطابات الهی درقرآن برمی آید این است که گاهی خداوند به پیامبرش رو ومطلبی را هشدارمیدهد ولی این رو کردن برای این است که دیگران حساب کار دستشان آید.مانند ضرب المثل مشهور که:به در می گم دیوارتوبشنو...
      دراین ایه هم همین طوراست.یعنی گر چه مخاطب در اين آيات شخص پيامبر است، ولى پيدا است كه دستورى است براى همه مؤمنان، و همه مسلمانان جهان، نسخه‏اى است نجاتبخش و معجونى است حيات آفرين براى هر عصر و هر زمان.بعضى از مفسران گفته‏اند خطاب" يا ايها" مخصوص مواردى است كه هدف جلب توجه عموم به مطلب است، هر چند مخاطب يك نفر باشد بخلاف خطاب به" يا" كه معمولا در مواردى گفته مى‏شود كه منظور شخص مخاطب است
      و چون در آيات مورد بحث خطاب با" يا ايها" شروع شده عموميت هدف اين آيات را تاكيد مى‏كند.
      در نتیجه خطاب اصلی این آیه مردم هستند که احتمال به خطا رفتن برای آنهامی رود نه پیامبر که دارای مقام عصمت است واصلا از مشرکین پیروی نمیکند.
      موفق باشید
      ببخشید مگه درآن زمان چقدر پیامبر(ص) را قبول داشتندکه خداوند به پیامبرمطلبی را هشدارمیداد که که دیگران دراون کاردقت کنند ؟؟

      یارب

      يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

      اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




    14. تشكرها 2 : معز الاولیاء, طیب
    صفحه 1 از 26 1231121 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •