• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
    1. #1
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۷
      نوشته : 1,077 تشکر : 875
      مورد تشکر: 1,128 در 561 پست
      حضور : 1 روز 7 ساعت 22 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 15 وبلاگ : 0
      فریاد : أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ‏ الْفَرَجِ‏ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم
      Sharmandam
      e.1_m آنلاین نیست.

      شاهراه ایمان به خدا چیست ؟ وچگونه می توان به آن رسید ؟




      بشر می کوشد نیروی محدود خود را با توسل به نیروی نا محدود دیگری توسعه و افزایش دهد وقتی ما دعا می خوانیم خود را به قوه محرک پایان ناپذیر که تمام کائنات را به هم پیوسته است متصل و مربوط می کنیم،ما دعا می کنیم که آن نیرو به حوائج ما توجه کند، همین در خواست کافی است که نقائص ما را مرتفع سازد و ما با حالی بهتر و قدرتی بیشتر از جا برخیزیم، هر وقت ما با شور و حرارت خداوند را در دعا و نماز مخاطب می سازیم هم روح و هم جسم خود را به وجهی احسن تغییر می دهیم
      غیر ممکن است مرد یا زنی تنها برای یک لحظه به دعا بپردازد و نتیجه مثبت و مفیدی از آن نگیرد))
      اما چرا ایمان به دین تا این درجه آرامش و خونسردی و شکیبائی به ما می بخشد؟ پاسخ این سوال را به عهده ((ویلیام جیمز)) وا میگذارم او میگوید:
      ((امواج خروشان سطح اقیانوس هرگز آرامش اعماق آن را بر هم نمی زند ، کسی که متکی به خداو حقایق بزرگ و معنوی است ،از تغییرات و فراز نشیبهای زندگی دستخوش تشویق و نگرانی نخواهد شد ، بنابراین این شخص واقعا متدین ، تزلزل ناپذیر و فارغ از دغدغه و تشویق است و برای هر گونه وظیفه ای که روزگار پیشآورد با خونسردی آماده و مهیا می باشد))
      پس چرا هنگام اضطراب به سوی خدا نرویم ؟ و چرا به گفته کانت فیلسوف آلمانی عمل نکنیم که می گوید: ((به خدا ایمان بیاورید زیرا به چنین عقیده ای نیازمندیم )) شما حتی اگر آدم بی ایمان و شکاکی هم باشید به عبادت و دعا نیازمند هستید زیرا دعا و عبادت اثر عملی دارد ، منظورم از اثر عملی این است به سوی خدا رفتن سه نیاز روحی که مردم دنیا اعم از مومن مشرک در آن سهیم هستند بر می آورد:
      1- به هنگام دعا چیزهائی را که موجب زحمت ما است بر زبان می آوریم و این به زبان آوردن در حکم همان یادداشت کردن هرگاه چیزی از ابهام در آید و معلوم گردد حل آن آسان می شود.
      2- هنگام دعا این احساس به دست می دهد که شریک غمی پیدا کرده ایم و تنها نیستیم. بعضی مواقع نگرانیهای ما بقدری جنبه خصوصی و محرمانه دارد که نمی توانیم حتی با نزدیکترین دوستان و افراد خانواده خویش در میان گذاریم ، آنوقت است که دعا کردن و رفتن به سوی خدا مشکل ما راحل می کند تمام پزشکان روانشناس تایید می کنند که وقتی ما گرفتار هیجان و غمهای فشرده در سینه و تالم روحی هستیم ، برای معالجه لازم است مشکلات و گرفتاریها خود را برای کسی بگوئیم و به اصطلاح درد دل کنیم . و هنگامیکه ما نمیتوانیم به هیچ کس دیگری بگوئیم خداوند باید محرم اسرار ما باشد.
      3- دعا انسان را به کار وادار می کند و نخستین قدم به سوی عمل می باشد نمی شود باور کرد شخصی روزها به درگاه خدا دعا کند و نتیجه نگیرد زیرا استمداد از خدا نیروئی درما بوجود می آورد که از نیروهای ذخیره خویش بهره برداری کنیم.
      دکتر ((آلکسیس کارل)) می گوید((دعا قویترین نیرویی است که بشر می تواند بوجود آورد)) پس چرا از آن استفاده نمی کنید
      .
      و اکنون دو سؤال پیش می آید:
      1.اگر در حالت عادی در وضع بدی هستیم، چه راههایی برای خروج از این وضعیت نامطلوب و برقراری ارتباط با خداوجود دارد؟
      2. در حالت عادی که انسان توجه چندانی به ارتباط با خدا ندارد در چه وضعیتی است؟ وضعیت انسان از زبان قران :
      بسم الله الرحمن الرحمیم
      والعصر(1) ان الانسان لفی خسر(2) الا الذین آمنو وعملواالصالحات (3) وتواصوا بالحق (4) وتواصوا بالصبر(5)
      قسم به عصر که انسان در خسران است بجز کسانی که ایمان آورده وعمل صالح انجام داده ویکدیگر را به حق وصبر دعوت می کنند
      در سوره والعصر پاسخ سوالات فوق داده شده است هم وضعیت انسان در حالت عادی توصیف شده و هم راه خروج از این وضعیت را نشان دا ده
      انسانها در حالت عادی که ایمان وعمل صالح ندارند در خسران وزیان هستند و راه خروج از این زیان 1- ایمان وباور قلبی به خدا وعمل به دستور خداست . این دو عامل شاهراه ارتباط با خداست پس باید شاهراه را بشناسیم
      شاهراه ایمان به خدا چیست ؟ وچگونه می توان به آن رسید ؟ عمل صالح چیست و به چه نوع کارهایی عمل صالح می گویند ؟
      تکنیک های برقراری ارتباط باخدا
      ایمان
      ? كساني كه در زندگي به خدا ايمان دارند، هرگز كم نميآورند؛ خدا به دادشان ميرسد .ایمان به خدا چیست که چنین نقشی دارد
      امام علی (ع) می فرماید :
      الايمان معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالاركان
      .
      ايمان سه چيز است معرفت خدا به قلب و اقرار به زبان و عمل به جوارح

      يعنى به ايمان تنها لفظ و حرف بر زبان نيست بلكه حقيقت ايمان اول معرفت و شناسائى خداست به قلب و به وطن ذات قلب المومن عرش الرحمان براى آنست كه خدا را به قلب مشاهده مى كند پس ايمان اول معرفت و شهود خداست به چشم قلب و مطابق قلب بر زبان نيز جارى سازد تا خلق را هم به ايمان دعوت كند كه چون زبان با قلب مطابق شد سخن موثر خواهد بود الكلمة اذا خرجت من القلب وقعت فى القلب و اذا خرجت من اللسان لم تجاوز الآذان سخن كز دل برون آيد نشيند لاجرم بر دل ، و اگر به زبان تنها بود بگوش مى رسد و بدل نمى رسد و آنگاه كه قلب و زبان مطابق شد. باز عمل به ان کارهم شرط ايمان است يعنى بايد مطابق قلب و زبان هر عمل نيكو كه به جسم يا به مال او مربوط است اعضاى او بايد به حكم ايمان بجاى آرد مانند نماز و روزه و انفاق مال و جهاد در راه دين و غيره تا به مقام ايمان براستى و حقيقت نائل شود و اگر ايمان در قلب نبود منافق است و كافر و اگر در قلب بود در زبان و در عمل و اركان نبود مومن است اما فاسق و مقامش در ايمان ضعيف است و هر گاه سه مقام بود ايمان كامل با عدل و تقوى است و معتزليان بين كفر و ايمان فاسق را واسطه دانند نه مومن و نه كافر شمارند و ما اماميه فاسق را مومن معصيت كار دانيم و قابل توبه و دخول بهشت شناسيم .

      ان الله لهو الغنى الحميدو مايفتح الله للناس ‍ من رحمة فلا ممسك لها و ما يمسك فلا مرسل له درى كه خدا بروى بنده بگشايد كسى نتواند بست و درى كه بست كس نتواند گشود لذا بنده حق هر چه مى خواهد از خيرات و سعادات دنيا و عقبى از كسى غير حق نمى طلبد و همه حوائج كلى و جزئى خود را از خدا بسيار مسئلت مى كند و مى داند از هر كس حاجتى به خواهد پيش او خوار مى شود مگر خدا كه هر چه بنده بيشتر از او حاجت خواهد آن بنده نزدش عزيزتر شود و اين معنى را حضرت در كلمه اى فرمود قريب به اين عبارت اكثار طلب الحاجة من الله يعزك و من الناس يذلك سوال بسيار از خلق موجب ذلت شود و از خدا موجب عزت است پس هر كس خدا را بهتر شناخت بيشتر از او سوال حاجت مى كند چون همه درها را بروى خودبسته مى داند جز درگاه لطف بى حساب و رحمت واسعه الهى
      . ? مؤثرترين عامل آرامش در زندگي انسان، ايمان به خداست. وقتي شما بدانيد كه يك موجود قدرتمند، در همة صحنههاي زندگي از شما حمايت ميكند، احساس آرامش ميكنيد.
      ? منشأ بيماري عدم آرامش است. ، ابتلا به بيماري درانسانهايي كه به خدا ايمان دارند بسيار كمتر است

      ﴿ ... الا بذكر اللّه تطمئن القلوب ﴾ همانا با یاد خدا دلها آرام مگیرند.
      ? در دل و قلبمان بايد ايمان به خدا وجود داشته باشد و بدانيم خدا به ما نزديك است.
      ? خداوند ميگويد: هر وقت از من بخواهيد، ميدهم.ادعونی استجبلکم
      اصل الايمان (حسن ) التسليم لامرالله .
      اصل واساس ايمان بخدا تسليم امر خدا شدنست
      .
      يعنى حقيقت ايمان بخدا آنست كه انسان در اثر عبادات و طاعات و مجاهدات با نفس ‍ به مقام تسليم و رضا نائل شود و در معرفت حق بدان مقام رفيع رسد كه سراپاى فانى در اراده خدا گردد.


      ايش

      2- عمل صالح

      هركس كه عمل صالح انجام دهد به خدا نزديك ميشود.
      ? انسان هميشه بداند خدايي هست كه هميشه او را تحت نظر دارد.
      نزد خداوند سخنى پذيرفته نمىشود، مگر آن كه همراه با عمل باشد، و سخن و عملى پذيرفته نمىشود، مگر آن كه همراه با نيّت خالص باشد، و سخن و عمل و نيّتى پذيرفته نمىشود، مگر آن كه مطابق سنّت باشد
      1- دعا
      خدا مکانیزم عالم را طوری قرار داده که تا چیزی نخواهی نمی دهد .
      ادعونی استجبلکم .... دعا در فارسي به معناي خواستن مي‌باشد و درخواست از خدا کامل‌ترين نوع خواست است. انسان اگر در اوج امکانات مادي باشد اما هدايت و حمايت الهي پشتيبان او نباشد به رشد و موفقيت واقعي نمي‌رسد. در مسألة دعا خداوند به نقل از (بزرگان دين) از بندگان خود خواستها ست هر چيزي را که مي‌خواهند، از او بخواهند و هرچه را که انسان از صميم قلب از خدا بخواهد و مقدمات آن را فراهم کرده باشدخدا آنرا به انسان مي‌دهد. در احاديث داريم که فرموده اند: نمک طعام خود را نيز از خدا بخواهيد و شايد منظور اينست که در برآورده شدن احتياجات خود به غير خدا التماس نکنيد، زيرا خدوند مبناي همة خوبيها (خير و کمالات)است . البته انسان در زندگي دنيوي خود ناچار از ارتباط با ديگران است، اما اين ارتباط تاجايي که به عزت و بزرگواري انسان آسيب نرساند، بدون اشکال است. و هر جا که درخواست از بنده موجب تحقير انسان شود، اين درخواست ممنوع است،‌اما درخواست از خدا حتي در مورد کوچکترين کارها باعث سربلندي و افتخار انسان است. تا آنجا که گفته اند:
      در خواست از خدا عزت است، اگر برآورده شود، نعمت وا گر برآورده نشود حکمت است. اما درخواست از بنده خفت است، اگر برآورده شود، منت است و اگر برآورده نشود ذلت است.
      خداوند مى‏فرماید: «أُدْعُونى أَسْتَجِبْ لَکُمْ»(1)؛ مرا بخوانید تا به شما پاسخ دهم. مى‏دانیم که خداوند صادق است و در سخن او گمان خلاف نمى‏رود، لیکن یکى از بهترین شواهد بر صدق گفتار حق تعالى مواردى است که در قرآن کریم آمده است که انبیا، اولیا و بندگان صالح حق تعالى در شرایطى خاص خدا را خواندند و خدا هم دعاى آنان را اجابت کرد و آنها را از غم واندوه رهانید.
      اگر شما چيزي را از صميم قلب بخواهيد، تمام موجودات عالم ( خدا و مخلوقات ) دست به دست هم ميدهند تا شما به خواستهتان برسيد به شرط اينكه آن چيزي را كه ميخواهيد از صميم قلب بخواهيد.
      ? پيامبر اكرم (ص) ميفرمايند: خدا را بخوانيد و به اجابت دعاي خويش يقين داشته باشيد و بدانيد كه خداوند دعا را از قلب انسان غافل بيخبر نميپذيرد. کنز العمال ، ج 2 ، ص 72، ح (3176
      ? وقتي بنده از خدا بترسد، خداوند همه چيز را از او بترساند و اگر از خدا نترسد، خداوند او را از همه چيز بترساند.
      وقتی خواستی کاری را انجام دهی ، تأمل کن تا خدا راه آن را به تو نشان دهد .
      کنز العمال ، ج 3 ، ص 99، ح (5677
      (



      گرچه درهاي رحمت الهي، همواره به سوي بندگاني كه صادقانه و مخلصانه او را مي خوانند، باز است و خداوند، به آنها وعده پاسخ داده است، امّا امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ به بعضي از زمانها و اوقات، عنايت بيشتري داشته اند و احتمال استجابت در آن مواقع خاص، بيشتر دانسته اند. از آن جمله ماه مبارك رمضان بويژه شبهاي قدر، روز عرفه، روزهاي عيد فطر، قربان، غدير، و شبهاي جمعه... . امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود:
      «إِنَّ اللهَ تَعالي يُنادي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ اَوَّلِ اللَّيْلِ إِلي آخِرِهِ: اَلا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُوني لِدينِهِ وَ‌دُنْياهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَاُجيبُهُ...»
      خداي بزرگ در هر شب جمعه از اول تا آخر شب از بلنداي عرش ندا دهد كه آيا بنده مؤمني نيست كه امشب مرا براي دين و دنياي خويش بخواند تا او را اجابت كنم.
      امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
      «إِذا زالَتِ الشَّمْسُ فُتِحَتْ اَبْوابُ السَّماءِ و اَبْوابُ الْجَنانِ وَ قُضِيَتِ الْحَوائِجُ الْعِظامُ...»
      به هنگام نيمروز، درهاي آسمان و بهشت گشوده مي شود و حاجتهاي مهم برآورده مي گردد.
      همچنين رسول اكرم ـ صليّ الله عليه و اله ـ دعا در ماه مبارك رمضان را مستجاب دانسته و فرمود:
      «... وَ دُعاءُكُمْ فيهِ مُسْتَجابٌ...»
      ج ـ توجّه به مكان دعا
      جاي دعا كردن نيز در چگونگي استجابت دعا نقش دارد. مكان هر چه مقدستر باشد دعا به استجابت نزديكتر است. مانند: مكّه معظّمه، مدينه منوّره، مشاهد مشرّفه امامان، مساجد، امامزاده هاي معتبر مزار گلگون شهدا

    2. تشكرها 4 : dadashee, meshkaat, moridenur, مجیب
    3.  

    4. #2
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۸۵
      نوشته : 1,802 تشکر : 1,333
      مورد تشکر: 2,966 در 1,276 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      meshkaat آنلاین نیست.



      بنام خدا
      از مهمترين نشانه هاى ايمان «عمل صالح» است، تا جايى كه ايمان بدون عمل هيچ ارزشى و اعتبارى ندارد در بسيارى از آيات قرآن، ايمان و عمل صالح در كنار هم واقع شده اند به گونه اى كه نشان مى دهد اين دو جدايى ناپذيرند و راستى هم چنين است، زيرا ايمان و عمل مكمل يكديگرند».
      در سوره مباركه طلاق آيه 11 چنين مى خوانيم: «وَ مَن يُؤْمِنم بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صَــلِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّـت تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاَْنْهَـرُ خَــلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا; آن كس كه به خدا ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، او را وارد باغ هايى از بهشت خواهد ساخت كه از زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن خواهند ماند».
      در سوره نور آيه 55 مى خوانيم: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الاَْرْض; خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، وعده مى دهد كه قطعاً آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد».
      در حديثى از مولا على(ع) چنين مى خوانيم: الايمان شجرة، أصلها اليقين و فرعها التّقى، و نورها الحياء، و ثمرها السخاء;(1) ايمان درختى است كه ريشه و اصل آن يقين، و فرع و شاخ و برگ آن تقوى، و نورش حياء و ميوه و ثمره آن سخاء و بخشش است.
      ********
      1:حكمت عملى يا اخلاق مرتضوى ، ص 86.
      ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۷/۰۸/۲۵ در ساعت 10:23

    5. تشكرها 2 : dadashee, مجیب
    6. #3
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۷
      نوشته : 10,445 تشکر : 23,809
      مورد تشکر: 28,959 در 9,483 پست
      حضور : 17 روز 5 ساعت 28 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      مجیب آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط e.1_m نمایش پست
      امام علی (ع) می فرماید :
      الايمان معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالاركان .
      ايمان سه چيز است معرفت خدا به قلب و اقرار به زبان و عمل به جوارح



      یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



      اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •