• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 34
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 29 تشکر : 43
      مورد تشکر: 95 در 27 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      نورين آنلاین نیست.

      تفسير بسم الله الرحمن الرحيم




      در ميان اقوام و ملل مختلف ، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه ى آنهاست ، شروع مى كنند تا آن كار مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس ‍ اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مى كنند. گاهى به نام بت ها وطاغوت ها وگاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مى كنند. چنانكه در جنگ خندق ، اوّلين كلنگ را رسول خداصلّى اللّه عليه و آله بر زمين زد.
      ( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) سر آغاز كتاب الهى است . ( بسم ا للّه ) نه تنها در ابتداى قرآن ، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است . در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا ( بسم اللّه ) قرار داشت . وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السّلام به ياران خود گفت : سوار شويد كه ( بسم اللّه مجريها و مرسيها)(سوره هود آيه 41) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست . حضرت سليمان عليه السّلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى " بسم اللّه الرّحمن الرّحيم"(سوره نمل آيه 30) آغاز نمود.
      حضرت على عليه السّلام فرمود: (( بسم اللّه )) ، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است . همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى (( بسم ا للّه )) را مى نوشت ، فرمود: ((جَوِّدها)) آنرا نيكو بنويس.
      بر زبان آوردن ( بسم اللّه ) در شروع هر كارى سفارش شده است ؛ در خوردن و خوابيدن ونوشتن ، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كه خوراك انسان هاى هدف دار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد.
      در حديث مى خوانيم : (( بسم اللّه )) را فراموش نكن ، حتّى در نوشتن يك بيت شعر. و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار (( بسم اللّه )) را به كودك ياد بدهد، وارد شده است.
      سؤ ال : چرا در شروع هر كارى ( بسم اللّه ) سفارش شده است ؟
      پاسخ :( بسم اللّه ) آرم ونشانه ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همانگونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه ، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى . مثلا يك كارخانه چينى سازى ، علامت خود را روى تمام ظروف مى زند، خواه ظرف هاى بزرگ باشد يا ظرف هاى كوچك . يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان .
      سؤ ال : آيا ( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) آيه اى مستقل است ؟
      پاسخ :به اعتقاد اهل بيت رسول اللّه عليهم السّلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است ، آيه ( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) آيه اى مستقل و جزء قرآن است . فخر رازى در تفسير خويش ‍ شانزده دليل آورده كه (( بسم اللّه )) جزء سوره است . آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسند احمد نيز (( بسم اللّه )) جزء سوره شمرده شده است . برخى از افراد كه بسم اللّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كرده اند، مورد اعتراض واقع شده اند. در مستدرك حاكم آمده است : روزى معاويه در نماز بسم اللّه نگفت ، مردم به او اعتراض نمودند كه ((اءسرقت اءم نَيستَ))، آيه را دزديدى يا فراموش كردى ؟!
      امامان معصوم عليهم السّلام اصرار داشتند كه در نماز، بسم اللّه را بلند بگويند. امام باقرعليه السّلام در مورد كسانى كه (( بسم اللّه )) را در نماز نمى خواندند و يا جزء سوره نمى شمردند، مى فرمود: ( سَرقوا اكرم آية )للّه بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند.
      شهيد مطهّرى قدّس سرّه در تفسير سوره حمد، ابن عباس ، عاصم ، كسايى ، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، طاووس ، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى كند كه بسم اللّه را جزء سوره مى دانستند.
      در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السّلام نقل شده است : (( بسم اللّه )) تاج سوره هاست . تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه ) بسم اللّه نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السّلام به خاطر آن است كه (( بسم اللّه )) كلمه امان و رحمت است ، واعلام برائت از كفّار و مشركين ، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست .
      سيماى (بسم اللّه الرّحمن الرّحيم )
      1 .(بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) نشانگر رنگ وصبغه ى الهى وبيانگر جهت گيرى توحيدى ماست .امام رضا(عليه السّلام )مى فرمايد: بسم اللّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم .
      2. (بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران ، نشانه ى شرك . نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.
      3 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) رمز بقا ودوام است . زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است .
      4 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست . به كسى كه رحمن و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم ، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است .
      5 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است .
      6 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است .
      7 .(بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) مايه ى فرار شيطان است . كسى كه خدا را همراه داشت ، شيطان در او مؤ ثّر نمى افتد.
      8 .(بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست .
      9 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) ذكر خداست ، يعنى كه خدايا من تو را فراموش نكرده ام .
      10 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) بيانگر انگيزه ماست ، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم ، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها.
      11 .امام رضاعليه السّلام فرمود: (( بسم اللّه )) به اسم اعظم الهى ، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است .
      12. ( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) در آغاز سوره ، رمز آن است كه مطالب سوره ، از مبداء حقّ و مظهر رحمت نازل شده است .
      13 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) در آغاز كتاب ، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى شود.شايد معناى اينكه مى گويند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم اللّه ، و تمام بسم اللّه در حرف (باء) خلاصه مى شود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن ، همه با استمداد از اوست . چنانكه رسالت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله نيز با نام او آغاز گرديد. (اقراء باسم ربّك )
      14 .( بسم اللّه الرّحمن الرّحيم ) كلامى كه سخن خدا با مردم وسخن مردم با خدا، با آن شروع مى شود.
      15 .رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است . ( اللّه الرّحمن الرّحيم )
      16 .بيان رحمت الهى در قالب هاى گوناگون ، نشانه ى اصرار بر رحمت است . (هم قالب ((رحمن ))، هم قالب ((رحيم ))) ( الرّحمن الرّحيم )
      17 .شايد آوردن كلمه رحمن و رحيم در آغاز كتاب ، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه اى از رحمت الهى است ، همانگونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست . ( الرّحمن الرّحيم )
      منابع :
      بحار، ج 20 ص 218.
      هود، 41.
      نمل ، 30.
      كنزالعمّال ، ح 29558.
      تفسيربرهان ، ج 1، ص 43.
      مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85.
      مستدرك ، ج 3، ص 233.
      بحار، ج 85، ص 20.
      (كلّ شى ء هالك الاّ وجهه ) قصص ، 88.
      تفسير راهنما
      اي بزرگ خاندان آبها
      آشناي مهربان آبها
      در مقام شامخ سقائيت
      بند مي آيد زبان آبها
      با تماشاي لب در يائيت
      آب افتاده دهان آبها
      مثل دريايي وليكن ميدهي
      مشك خشكي را نشان آبها
      زير بار تير هاي مشك تو
      خورد گرديد استخوان آبها
      بعد لبهاي تبسم ريز تو
      گريه افتاده به جان آبها
      از وداع تو حكايت مي كند
      دستهاي پر تكان آبها
      گريه امروز مال چشم تو
      گريه فردا از آن آبها
      راستي بي تو چه رنگي ميشود؟
      شعرهاي شاعران آبها...
      (علي اكبر لطيفيان)

    2.  

    3. #2
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۹
      نوشته : 48 تشکر : 1
      مورد تشکر: 82 در 40 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 9 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      احیا آنلاین نیست.

      خجالت بسم الله الرحمن الرحیم




      این همه اهمیت و سفارش حاکی است که منظورتنها گفتن لفظ جلاله نیست بلکه معنی آن است که بیشتر باید به آن توجه نمود به عنوان مثال کاری که انجام می شود با ید حداقل حرام نباشد و یا واجب باشد و در درجه بعدی مباح باشد و اگر به چند وجه می شود انجام داده شود به لحاظ عقلی برتری داشته باشد و در این صورت است که خداوند آن را مبارک و فرخنده خواهد کرد و ابتر نخواهد شد ان شا ء الله .

    4. تشكر : سلام خدا
    5. #3
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 482 تشکر : 112
      مورد تشکر: 783 در 352 پست
      حضور : 4 ساعت 4 دقیقه
      دریافت : 8 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      (bidel) آنلاین نیست.

      ۩۞۩ تفسیر « بسم الله الرّحمن الرّحیم » ۩۞۩




      در اين موضوع كه همه «بسم الله الرحمن الرحيم»هاي غير از سوره فاتحه در «بسم الله الرحمن الرحيم» سوره فاتحه مندرجاند،شيخ اكبر محيي الدين طائي در آخر باب هفتاد و سوم فتوحات مكيه در سؤال صد و پنجاه و چهارم گويد:

      و بهره اولياء از بسمله همان است كه خداوند آنان را آگاه گردانيد بر آن از علم حروف و اسماء و آن علم اولياء است كه تعليم ميگيرند آنچه را كه خداوند در حروف و اسماء از خواص عجيبهاي كه اشياء از آنها منفعل مي­شوند به امانت نهاده است...تا اينكه گفت:پس از مردم كسي است كه همه آنچه كه در بسم الله است به او داده شده كه براي او مقام همه اشياء قيام ميكند و بسم الله از اين بنده به منزله «كن» نازل ميشود و اين بسمله آيه اي از سوره فاتحه است كه از اين آيه سوره فاتحه برمي­آيد نه بسمله هاي سوره هاي ديگر و اكثر مردم از اين امر بيخبرند پس بسملهاي كه از آن همه كائنات منفعل ميشوند به نحو اطلاق همان بسمله فاتحه است و اما بسمله ديگر سورهها براي امور خاصي مي­باشند

      در اين عبارت شيخ به چند مطلب بسيار اساسي اشارتي شده است:يكي به مقام شامخ علم حروف كه علم اولياء است و حروف را خواص شگفت است و ديگر مقام كن عارف بالله است،و ديگر اينكه بسمله يعني «بسم الله الرحمن الرحيم» فاتحه الكتاب فوق بسملههاي ساير سور است.
      ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۸/۱۰ در ساعت 21:06 دلیل: اصلاح اشتباه تایپی عنوان تاپیک

    6. #4
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 482 تشکر : 112
      مورد تشکر: 783 در 352 پست
      حضور : 4 ساعت 4 دقیقه
      دریافت : 8 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      (bidel) آنلاین نیست.



      در ادامه تفسير «بسم الله الرحمن الرحيم» آمده است:

      *از ابن ابي عمير از خراز از محمد كه گفت:من از امام صادق(ع) در مورد (سبع المثاني و قرآن عظيم) پرسيدم كه آيا همان سوره فاتحه است؟فرمود:آري،گفتم : «بسم الله الرحمن الرحيم» از هفت آيه آن است؟فرمود:آري كه اين آيه از همه آيات سوره فاتحه برتر است.

      *از كاهلي از ابوعبدالله يعني امام صادق(ع) از پدرش (ع) است كه فرمود: «بسم الله الرحمن الرحيم» به اسم اعظم خدا بودن نزديكتر است از نزديكي مردمك چشم به سفيدي آن.

      *حضرت آدم اهل بيت امام زين العابدين علي بن الحسين (ع)فرموده است:آيات قرآني خزائناند پس هر وقت خزينهاي از آن باز شد،سزاوار است براي تو كه در آن نگاه (دقت) كني.

      پس بزرگترين آيت قرآن ،يعني بزرگترين خزانه آن ،همين كريمه «بسم الله الرحمن الرحيم» است.

      «بسم الله الرحمن الرحيم» فاتحه الكتاب بزرگترين و مهمترين «بسم الله الرحمن الرحيم» هاي قرآن است.

      كريمه مباركه «بسم الله الرحمن الرحيم» بهصورت،در قرآن مكرر است،ولي هر «بسم الله الرحمن الرحيم» را معنائي خاص است و مهمترين آنها «بسم الله الرحمن الرحيم» سوره فاتحه است.

      از ولي الله اعظم حضرت وصي، أعني امام اميرالمؤنين علي (ع) روايت شده است كه فرمود:اسرار كلام خدا در قرآن است، و اسرار قرآن در سوره فاتحهي آن است،و اسرار فاتحه در «بسم الله الرحمن الرحيم» است و اسرار آن در باء آن است،و اسرار باء در نقطه زير باء است و من نقطه زير باء ميباشم.

    7. #5
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 2,886 تشکر : 15,384
      مورد تشکر: 9,502 در 2,466 پست
      حضور : 16 روز 8 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 4
      گالری : 118 وبلاگ : 3
      فریاد : خواهش می کنم تصاویر با حجم بالا در پروفایلم نگذارید...
      فاطمه ایمانی آنلاین نیست.

      ۩۞۩ تفسیر « بسم الله الرّحمن الرّحیم » ۩۞۩




      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

      به نام خداى بخشاينده مهربان

      سرآغاز گفتار نام خداست __________ كه رحمتگر و مهربان خلق راست


      سيماى‏ « بِسْمِ اللَّهِ » :

      1 . «بِسْمِ اللَّهِ» نشانگر رنگ و صبغه‏ى الهى و بيانگر جهت‏گيرى توحيدى ماست. «1»

      2 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز توحيد است و ذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا با نام ديگران، نشانه‏ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم و نه به جاى نام او. «2»

      3 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز بقا و دوام است. زيرا هر چه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است. «3»

      4 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز عشق به خدا و توكّل به اوست. به كسى كه رحمن و رحيم است عشق مى‏ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى‏كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است.

      5 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است.

      6 . «بِسْمِ اللَّهِ» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است.

      7 . «بِسْمِ اللَّهِ» مايه‏ى فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى‏افتد.

      8 . «بِسْمِ اللَّهِ» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست.

      9 . «بِسْمِ اللَّهِ» ذكر خداست، يعنى كه خدايا من تو را فراموش نكرده‏ام.

      10 . «بِسْمِ اللَّهِ» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏ها و نه جلوه‏ها و نه هوس‏ها.

      11 . امام رضا عليه السلام فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك‏تر است. «4»


      ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
      (1). امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى‏نهم. تفسير نور الثقلين.
      (2). نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمد صلى اللَّه عليه و آله ممنوع است. إثبات الهداة، ج 7، ص 482.
      (3). «كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» قصص، 88.

      (4). تفسير راهنما.

      ****************
      تفسير نور، ج‏1، ص: 21

      " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

      هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

      حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

      ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




    8. #6
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 2,886 تشکر : 15,384
      مورد تشکر: 9,502 در 2,466 پست
      حضور : 16 روز 8 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 4
      گالری : 118 وبلاگ : 3
      فریاد : خواهش می کنم تصاویر با حجم بالا در پروفایلم نگذارید...
      فاطمه ایمانی آنلاین نیست.



      « بسم الله الرّحمن الرّحیم »



      1 . « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است.

      2 . « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » در آغاز كتاب، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى‏شود.

      3 . « بِسْمِ اللَّهِ » كلامى كه سخن خدا با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى‏شود.

      4 . رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. « اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »

      5 . بيان رحمت الهى در قالب‏هاى گوناگون، نشانه‏ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم») «الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»

      6 . شايد آوردن كلمه رحمن و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه‏اى از رحمت الهى است، همانگونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف و رحمت اوست. « الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »

      *******************
      تفسير نور، ج‏1، ص: 21 و 22

      " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

      هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

      حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

      ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




    9. تشكرها 4 : iranproud, jarii, Moamma, parvaz
    10. #7
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 2,886 تشکر : 15,384
      مورد تشکر: 9,502 در 2,466 پست
      حضور : 16 روز 8 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 4
      گالری : 118 وبلاگ : 3
      فریاد : خواهش می کنم تصاویر با حجم بالا در پروفایلم نگذارید...
      فاطمه ایمانی آنلاین نیست.




      در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه‏ى آنهاست، شروع مى‏كنند تا آن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مى‏كنند. گاهى به نام بت‏ها و طاغوت‏ها و گاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مى‏كنند. چنان كه در جنگ خندق، اوّلين كلنگ را رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله بر زمين زد. «1»

      پی نوشت :

      «1» بحار، ج 20 ص 218.

      منبع : تفسير نور ـ ج‏1 ـ ص: 18



    11. تشكرها 4 : iranproud, jarii, Moamma, parvaz
    12. #8
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 2,886 تشکر : 15,384
      مورد تشکر: 9,502 در 2,466 پست
      حضور : 16 روز 8 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 4
      گالری : 118 وبلاگ : 3
      فریاد : خواهش می کنم تصاویر با حجم بالا در پروفایلم نگذارید...
      فاطمه ایمانی آنلاین نیست.



      « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »

      سر آغاز كتاب الهى است. « بِسْمِ اللَّهِ » نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب‏هاى آسمانى بوده است.

      در سر لوحه‏ى كار و عمل همه‏ى انبيا « بِسْمِ اللَّهِ » قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح علیه السلام در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه « بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها » «1»

      يعنى‏ حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست.

      حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله‏ى « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » «2» آغاز نمود.

      حضرت على عليه السلام فرمود: « بِسْمِ اللَّهِ » ، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است.

      همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله‏ى بِسْمِ اللَّهِ را مى‏نوشت، فرمود:

      « جَوِّدها » آن را نيكو بنويس.
      «3»

      _____________________

      (1). هود، 41.
      (2). نمل، 30.
      (3). كنز العمّال، ح 29558.


      منبع : تفسير نور، ج‏1، ص: 18





      " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

      هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

      حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

      ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




    13. تشكرها 3 : iranproud, jarii, Moamma
    14. #9
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 2,886 تشکر : 15,384
      مورد تشکر: 9,502 در 2,466 پست
      حضور : 16 روز 8 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 4
      گالری : 118 وبلاگ : 3
      فریاد : خواهش می کنم تصاویر با حجم بالا در پروفایلم نگذارید...
      فاطمه ایمانی آنلاین نیست.



      ميان همه مردم جهان رسم است كه هر كار مهم و پر ارزشى را به نام بزرگى از بزرگان آغاز مى‏كنند، و نخستين كلنگ هر مؤسسه ارزنده‏اى را به نام كسى كه مورد علاقه آنها است بر زمين مى‏زنند، يعنى آن كار را با آن شخصيت مورد نظر از آغاز ارتباط مى‏دهند.

      ولى آيا بهتر نيست كه براى پاينده بودن يك برنامه و جاويد ماندن يك تشكيلات، آن را به موجود پايدار و جاويدانى ارتباط دهيم كه فنا در ذات او راه ندارد؟ چرا كه همه موجودات اين جهان به سوى كهنگى و زوال مى‏روند، تنها چيزى باقى مى‏ماند كه با آن ذات لا يزال بستگى دارد.

      اگر نامى از پيامبران و انبياء باقى است به علت پيوندشان با خدا و عدالت و حقيقت است كه كهنگى در آن راه ندارد، و اگر فى المثل اسمى از " حاتم" بر سر زبانها است به خاطر همبستگي اش با سخاوت است كه زوال‏ناپذير است.

      از ميان تمام موجودات آنكه ازلى و ابدى است تنها ذات پاك خدا است و به همين دليل بايد همه چيز و هر كار را با نام او آغاز كرد و در سايه او قرار داد و از او استمداد نمود لذا در نخستين آيه قرآن مى‏گوئيم " بنام خداوند بخشنده بخشايشگر " ( بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ).

      اين كار نبايد تنها از نظر اسم و صورت باشد، بلكه بايد از نظر واقعيت و معنى با او پيوند داشته باشد، چرا كه اين ارتباط آن را در مسير صحيح قرار مى‏دهد و از هر گونه انحراف باز مى‏دارد و به همين دليل چنين كارى حتما به پايان مى‏رسد و پر بركت است.


      ******************
      تفسير نمونه، ج‏1، ص: 13

      " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

      هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

      حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

      ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




    15. تشكر : jarii
    16. #10
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 2,886 تشکر : 15,384
      مورد تشکر: 9,502 در 2,466 پست
      حضور : 16 روز 8 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 4
      گالری : 118 وبلاگ : 3
      فریاد : خواهش می کنم تصاویر با حجم بالا در پروفایلم نگذارید...
      فاطمه ایمانی آنلاین نیست.



      در حديث معروفى از پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم مى‏خوانيم:

      كل امر ذى بال لم يذكر فيه اسم اللَّه فهو ابتر:

      " هر كار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود بى‏فرجام است " «1».

      امير مؤمنان حضرت على علیه السلام پس از نقل اين حديث اضافه مى‏كند " انسان هر كارى را مى‏خواهد انجام دهد بايد بسم اللَّه بگويد يعنى با نام خدا اين عمل را شروع مى‏كنم، و هر عملى كه با نام خدا شروع شود خجسته و مبارك است".

      و نيز مى‏بينيم امام محمّد باقر علیه السلام مى‏فرمايد: " سزاوار است هنگامى كه كارى را شروع مى‏كنيم، چه بزرگ باشد چه كوچك، بسم اللَّه بگوئيم تا پر بركت و ميمون باشد".

      ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــ
      (1) بحار جلد 16 باب 58 (طبق تفسير البيان جلد 1 صفحه 461).

      **************************
      منبع : تفسير نمونه، ج‏1، ص: 13 و 14

      " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

      هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

      حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

      ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




    17. تشكرها 3 : iranproud, jarii, parvaz
    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •